Kinderfonds Mamas: Norsa, Zuid-Afrika

Stichting Nieuwe Waarde heeft in 2022 een donatie toegekend aan partner Kinderfonds Mamas, voor het project “Norsa” in Zuid-Afrika.

NorSa biedt vijf dagen in de week zorg aan 1818 zeer kwetsbare kinderen in de sloppenwijken van Wellington. Dat is hard nodig, want veel kinderen uit deze gemeenschap zijn één of beide ouders verloren. Zij gaan vaak niet naar school, zwerven rond in de stad van krotten en vuilnisbelten, spelen langs een drukke spoorlijn en zijn op veel te jonge leeftijd op zichzelf aangewezen. De MAMAS van NorSa zorgenvoor de basisbehoeften zoals gezonde voeding, onderwijs, een veilig thuis, kleding en heel veel liefdevolle aandacht. Er is een grote keuken waardoor ze alle kinderen tweemaal per dag een maaltijd kunnen geven.

NorSa heeft verschillende programma’s om kinderen te helpen. Kinderen van 0 tot 5 jaar gaan naar de dagopvang waar ze spelen en worden voorbereid op school. Voor de schoolgaande kinderen is er voor- en naschoolse opvang met huiswerkbegeleiding en sportfaciliteiten. Daarnaast wordt er seksuele voorlichting en computerles gegeven. Er is ook opvang voor achtergelaten baby’s. De kangaroe-MAMAS van NorSa vangen deze baby’s op, totdat een passende adoptie-familie is gevonden (meestal familieleden). De MAMAS zorgen voor deze kinderen van geboorte tot hun eerste baan, zodat zij uit de gevangenis van armoede komen en zich ontwikkelen tot mensen die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.