100WEEKS

Stichting Nieuwe Waarde heeft in 2023 een donatie toegekend aan partner 100WEEKS.

100WEEKS is een vooruitstrevende hulporganisatie die armoede bestrijdt door een combinatie van drie vaste en elkaar versterkende programma elementen: onvoorwaardelijk, wekelijks geld; groepstrainingen en wekelijkse spaargroep bijeenkomsten.

Geselecteerde moeders ontvangen wekelijks, op maandagen, €8 op hun mobile money account, wat ze via een sms op hun telefoon kunnen innen bij een cash agent. De vrouwen beslissen zelf waar zij hun geld aan uitgeven. Wekelijks krijgen de moeders training in vaste groepen van 20, van een vaste, door 100WEEKS geselecteerd en getrainde coach. De trainingen richten zich op self-empowerment, basis financiële vaardigheden, ondernemerschapsvaardigheden, plannen & budgetteren, maar ook op voeding, onderwijs, gezondheid, opvoeding en gezinsplanning. De vaste groep vrouwen wordt daarnaast door de coach begeleid in het opzetten van een eigen spaargroep. Dit programmaonderdeel is gebaseerd op een beproefd concept en geeft de vrouwen de kans om op een laagdrempelige en veilige manier te sparen en kleine leningen aan te gaan in eigen beheer, zonder tussenkomst van een bank.

De methodiek van direct geld geven is een bewezen effectievere manier van armoedebestrijding. Door gedetailleerde impactmetingen, meten we en weten dat we écht een verschil maken! 100WEEKS meet de voortgang van elke groep middels telefonische surveys en een online dashboard waarin alle resultaten worden gemonitored.

Februari 2023