Welkom op de website van Stichting Nieuwe Waarde.
en nl
Gezondheid & Onderzoek

WUR Fundamental change – Muggen als Hulptroepen

Stichting Nieuwe Waarde heeft in 2022 een donatie toegekend aan partner Wageningen University – Fundamental Change, voor het project “Muggen als Hulptroepen”.

Efficiënte en tijdige opsporing van rondgaande ziekteverwekkers is essentieel voor de bestrijding van infectieziekten, die onder andere worden overgedragen door muggen. Dit vereist vaak ingewikkelde instrumenten en technieken die niet altijd beschikbaar zijn in die gebieden waar infectieziekten de meeste schade aanricht, zoals in arme en afgelegen gemeenschappen in lage-inkomenslanden.

Wageningen University & Research (WUR) werkt aan een nieuwe aanpak om deze ziekten op te sporen en te monitoren door van de dreiging van de mug een waardevol instrument te maken. Muggen die zich pas gevoed hebben en dus vol bloed zitten, worden met nieuwe lokmiddelen aangetrokken, die onderzoekers van WUR ontwikkelden. Om het bloed van de mug vervolgens te analyseren en ziekteverwekkers hierin op te sporen, ontwikkelen de onderzoekers daarnaast goedkope en makkelijk te gebruiken (moleculaire) tests. Op deze manier kunnen gezondheidswerkers wereldwijd sneller grip krijgen op infectieziekten, en zo het aantal besmettingen en daaropvolgende sterfgevallen terugdringen.

• Status project:

Toegekend