Terre des Hommes – FAMAHA

Stichting Nieuwe Waarde heeft in 2022 een donatie toegekend aan Terre des Hommes, voor het project “Stop kinderarbeid in de micamijnen van Madagaskar” (FAMAHA 2).

FAHAMA staat voor Fampiasana Ankizy amin’ny Mica Andao HAtsahatra, wat in het Malagasi betekent: ‘Stop kinderarbeid in de micamijnen’. Dit is hard nodig, want: zo’n tienduizend kinderen in Madagaskar werken in micamijnen. Het is een van de ergste vormen van kinderarbeid: zwaar, ongezond en gevaarlijk werk. En omdat zij werken, kunnen ze niet naar school gaan en daar een fatsoenlijke opleiding volgen.

Madagaskar is een van de grootste leveranciers van mica. Dit mineraal zit vanwege zijn hittebestendigheid en isolerend effect verwerkt in veel van onze alledaagse producten, zoals föhns, auto’s, laptops en microgolfovens.
Sinds 2021 werkt Terre des Hommes in het zuiden van Madagaskar om kinderarbeid in micamijnen tegen te gaan, in nauwe samenwerking met lokale organisaties, de overheid en bedrijven. Aangezien er best veel dorpen zijn waar hele families afhankelijk zijn van de inkomsten uit het mijnen van mica, , steunen we, in samenwerking met Terre des Hommes, drie jaar lang het FAMAHA programma. Hiermee kan Terre des Hommes haar werk uitbreiden naar nieuwe dorpen .

Door FAMAHA 2 worden kinderen getraind om kinderarbeid en kinderuitbuiting te herkennen en te stoppen. Daarmee zijn de kinderen de initiatiefnemers van verandering!Als de leden van de mica-gemeenschappen worden zich zich bewust zijn van de rechten van kinderen, bijvoorbeeld het recht op onderwijs, kunnen de ouders een actieve rol spelen bij de bescherming ervan. Ook worden scholen verbeterd om een stimulerende leeromgeving en studiemateriaal aan kinderen te bieden om ervoor te zorgen dat zij op school blijven. Gezinnen krijgen steun via een fonds van gunstige leningen waarmee ze investeren in landbouwactiviteiten om extra inkomen te genereren. Met een verhoging van hun inkomen kunnen ze beter voor hun kinderen en hun opleiding zorgen.

Tenslotte spreekt Terre des Hommes de bedrijven in de micaketen aan op hun verantwoordelijkheid om te zorgen voor een kinderarbeidvrije leveringsketen en eerlijke winsten.

• Project status: