Natuur & Biodiversiteit

Wildlife Justice Commission

Stichting Nieuwe Waarde heeft in 2023 een donatie toegekend aan de Wildlife Justice Commission.

De Wildlife Justice Commission is in 2015 opgericht om een nieuwe aanpak te bieden in de bestrijding van transnationale georganiseerde wildlife crime. Wildlife crime is een term die refereert aan alle misdaden die betrekking hebben op de handel in land- en zeedieren, inclusief visserij- en houtcriminaliteit. De georganiseerde wildlife crime industrie is naar schatting de 4de meest winstgevende vorm van illegale handel wereldwijd, naast de handel in drugs, mensensmokkel en wapensmokkel, en is volgens de World Bank 1 tot 2 miljard Amerikaanse dollar per jaar waard. De illegale handel in wildlife zorgt ervoor dat veel diersoorten met uitsterven worden bedreigd, en daarnaast vormt het ook een bedreiging voor economische vooruitgang, nationale veiligheid en volksgezondheid.

De Wildlife Justice Commission bestrijdt deze illegale handel door de transnationale criminele netwerken aan te pakken die hiervoor verantwoordelijk zijn door het uitvoeren van undercover operaties. Tijdens deze operaties verzamelen we bewijsmateriaal dat overheden en wetshandhavingsinstanties in staat stelt om actie te ondernemen en deze criminele netwerken te vervolgen. De missie van de Wildlife Justice Commission is om de illegale handel in beschermde dier- en vissoorten om daarmee deze bedreigde soorten te beschermen voordat het te laat is. Ons doel is het ontwrichten en ontmantelen van de criminele netwerken die profiteren van deze illegale handel en om de capaciteit van wetshandhavingsinstanties te vergroten. Daarnaast streven we ernaar dat de bestrijding van internationale wildlife crime wereldwijd een prioriteit wordt.

Februari 2023